کد مطلب:153770 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:203

قاطعیت حسین
یكی از صفات بارز و سجایای اخلاقی حسین علیه السلام اراده قوی و عزم راسخ و تصمیم قاطع آن بزرگوار است كه این خصلت را از جد گرامی خویش حضرت محمد بن عبدالله (ص) به ارث برده است كه پیامبر عظیم الشأن اسلام با این قاطعیت بود كه توانست مسیر تاریخ و مفهوم زندگی و معیار ارزش ها را عوض كند و یك تنه در برابر همه قدرت های شیطانی كه می خواستند از گفتن كلمه الله جلوگیری كنند ایستاد و به عموی بزرگوار خود كه پیشنهاد مشركان را بر او عرضه نمود كه: محمد اگر حكومت می خواهد او را بر خود حاكم می كنیم و اگر هدفش ثروت است آن قدر ثروت به او بدهیم كه ثروتمندترین قریش گردد و اگر هدفش همسر است بهترین دختران قریش را به او تزویج می كنیم پاسخ داد: و الله لو وضعوا الشمس بیمینی و القمر بیساری علی ان اترك هذا الأمر ما تركته اموت او یظهره الله. «به خدا قسم اگر خورشید را در دست راست و ماه را در دست چپم قرار دهند كه از راهم برگردم هرگز چنین نخواهم كرد تا آن كه در راه رسیدن به هدفم جان دهم یا آن كه خدا مرا پیروز گرداند».

حسین هم با همین قاطعیت در برابر قدرت و حكومت استبدادی اموی ایستاد و بدون


هیچ تردید اعلان كرد: من با یزید بیعت نمی كنم و با یاران اندك خود به میدان جهاد قدم نهاد تا حق را آشكار و باطل را نابود سازد.

حتی در برابر ارتش نیرومند حكومت اموی هدف خود را تكرار و برنامه اش را به همگان اعلام كرد: لا اری الموت الا سعادة و الحیات مع الظالمین الا برما.

مرگ را جز سعادت و زندگی با ستمكاران را جز ملامت نمی بینم.

حسین عزیز برای رسیدن به هدف مقدسش با تمام افراد خانواده و یاران باوفایش به سوی میدان مجد و شرف حركت كرد و به گفته ها و انتقادات بی حد دوستان كه خلاف تصمیم قاطعش بود اعتنائی نكرد و راه رسیدن به فتح و پیروزی از طریق شهادت را به امت اسلامی نشان داد و خود نیز در این مسیر به شهادت رسید [1] .


[1] حيات الحسين ج 1/ ص 112.